Ohjeita hyvän tukipyynnön tekemiseksi

Mitä paremman tukipyynnön esität, sitä nopeammin pystymme palvelemaan sinua.

Hyvän tukipyynnön avulla pystymme nopeasti rajaamaan ongelman lähteen, yhdistämään asiakkaan sopivalle tukihenkilölle ja lopulta hoitamaan asian.

Hyvässä tukipyynnössä on yleensä paljon tietoa, jopa enemmän kuin ongelman selvittäminen vaatisi. Tässä lueteltuna tukipyynnön vähimmäisvaatimukset:

  • Pyri kuvailemaan mitä tarkalleen teit juuri ennen kun ongelma ilmestyi. Kuvauksen tulisi mielellään olla niin tarkka, että jos tukihenkilö olisi koneesi ääressä, pystyisi hän toistamaan ongelman.
  • Jos ongelmaan liittyy virheilmoitus, kerro se meille sanasta sanaan. Voit lähettää meille myös esimerkiksi crosslink(’ohje_kuvankaappaus’, ’kuvankaappauksen’); ?> ongelmasta.
  • Kerro aina myös mitä Linux-jakelua käytät sekä muut olennaiset perustiedot.

Esimerkkejä

Esimerkki vaikeasti ratkaistavasta tukipyynnöstä:

Hei! Minulle on lähetetty digi-kuva, jota en saa koneesta esiin.
Missä on virhe ja mitä pitää asialle tehdä. Terveisin, kiireinen asiakas.

Esimerkki hyvästä tukipyynnöstä:

Hei! Luin sähköpostiani KMail-ohjelmalla, ja minulle oli tullut viesti jossa oli liitetiedostona digikuva.zip-niminen tiedosto. Napsautin liitteen ikonia ja esiin tuli ikkuna jossa luki ”Connection timed out.” ja OK-painike. Mitä minun pitää tehdä jotta saan kuvat näkyviin? Järjestelmäni on Ubuntu Linux versio 11.04 ja käytän Welho-laajakaistapalvelun sähköpostia. Terveisin, kiireinen asiakas